علمي آموزشي. پزشكي . ديابت. ميوه
تازهترين تحقيقات نشان ميدهد زناني كه ميخواهند از ابتلا به ديابت نوع دوم پيشگيري كنند بايد بشقاب خود را از سبزيجات داراي برگهاي سبز و ميوه پر كنند، اما از مصرف آب ميوه برحذر باشند.
به گزارش خبرگزاري رويترز هلث از نيويورك، محققان ۷۱هزار و ۳۴۶زن را كه در تحقيق سلامت پرستاران شركت كرده بودند به مدت ۱۸سال تحت بررسي قرار دادند. آنها دريافتند مصرف سه وعده بيشتر در روز ميوه كامل يا يك وعده بيشتر اسفناج، كلم پيچ يا ساير سبزيجات پر برگ سبز رنگ با كاهش خطر ابتلا به ديابت ارتباط دارد.
دكتر ليديا بازانو از دانشكده بهداشت عمومي و طب گرمسيري دانشگاه تولين مي گويد درصورتي كه عوامل خطر ساز بسياري نظير اضافه وزن در فرد وجود داشته باشد اين اقدامات از بروز ديابت پيشگيري نميكند، اما ابزاري در راهبرد پيشگيري از اين بيماري محسوب ميشود.
بازانو و همكارانش اطلاعات مربوط به رژيم غذايي اين زنان را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. در مدت انجام اين مطالعه ۴هزار و ۵۲۹زن به ديابت نوع دوم مبتلا شدند.
محققان زنان شركتكننده در اين تحقيق را براساس نوع مصرف ميوه و سبزيجات به پنج گروه تقسيم كردند. آنها همچنين براساس مصرف آب ميوه نيز گروه بندي شدند.
محققان دريافتند افزايش سه نوبت در روز مصرف ميوه كامل (با پوست) خطر ابتلا به اين بيماري را ۱۸درصد كاهش ميدهد. افزودن يك وعده سبزيجات داراي برگهاي سبز اين خطر را ۹درصد ميكاهد.
با اين حال افزودن روزانه يك وعده آب ميوه خطر ابتلا به ديابت نوع دوم را ۱۸درصد افزايش داد.
بازانو در اينباره گفت آب ميوه حاوي مقدار زيادي قند است و از آنجا كه به شكل مايع مصرف ميشود به سرعت جذب بدن ميشود.
اين يافتهها بيانگر آن است كه در جايگزيني برخي نوشيدنيها با آب ميوه با هدف ارايه انتخابهاي غذايي سالمتر بايد احتياط شود.
همچنين توصيه ارايه شده در رهنمودهاي ملي غذايي آمريكا مبني بر اينكه مصرف آب ميوه كاملا خالص معادل مصرف يك وعده خوردن ميوه است بايد بازنگري شود.
مشروح اين مطالعه در شماره ماه ژوييه مجله Diabetes Careمنتشر شده است.