ENGLISH  عربي  中文  Français  Español   Türkçe   امروز: ‪شنبه، ۹ شهریور ۱۳۸۷‬

خوراندن مكمل ويتامين ‪ D‬به نوزاد شيرخوار از بيماري ريكنز جلوگيري مي‌كند

تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۴/۲۹‬

داخلي. اجتماعي. علمي.

تحقيق انجام شده توسط محققان دانشگاه علوم پزشكي تبريز ، نشان مي‌دهد كه خوراندن مكمل ويتامين ‪ D‬به نوزاد شيرخوار در فصول سرد در جلوگيري از ابتلا به بيماري "ريكنز" بسيار موثر است.

به گزارش ايرنا، در پژوهش انجام‌گرفته از سوي دانشگاه علوم پزشكي تبريز كه در بيمارستان كودكان اين شهر انجام گرفته است ، محققان دريافتند كه كمبود ويتامين ‪ D‬مادر در ايجاد ريكنز شيرخواري نقش مهمي برعهده دارد.

براساس اين پژوهش كه بين ‪ ۴۰‬نوزاد غيرمبتلا به ريكنز دربيمارستان كودكان تبريز انجام شد،بيماري ريكنز در محدوده سني سه تا ‪ ۱۸‬ماهگي شايع است و مهمترين عامل موثر در آن تغذيه انحصاري يا غالب از شير مادر و كمبود ويتامين ‪ D‬مادري ،زندگي در آب و هواي معتدل و تماس ناكافي با نور خورشيد مي باشد.

اين عوامل به رغم پيشرفت‌هاي پزشكي به عنوان يك مشكل عمده مطرح است و گزارشهاي موجود در كشورهاي درحال توسعه از اين بيماري ،خبر از گسترش آن مي دهد.

جذب ويتامين ‪ D‬به عنوان يكي از مهمترين مواد معدني تاثيرگذار در تشكيل استخوان و رشد و نمو كودك ضروري است و بايد اين ويتامين در دوره نوزادي جذب بدن نوزاد شود.

در پژوهش مذكور كه ‪ ۳۰‬نفر از نوزادان مذكر بودند،اختلاف معناداري از نظر توزيع جنسي در بين دو گروه وجود نداشت.

از نظر الگوي تغذيه ،در ‪ ۷۰‬درصد نوزادان منحصرا با شيرمادر و ‪ ۳۰‬درصد آنان به همراه غذاي كمكي تغذيه شدند كه نتايج حاصل از اين برنامه غذايي نيز تاثير چنداني در پژوهش نگذاشت.

محققان در پژوهش خود با اشاره به عوارض بيماري ريكنز ، اعلام كرده‌اند كه كمبود ويتامين ‪ D‬مي‌تواند به معلوليت‌هايي چون تاخير رشد و تكامل حركتي ، عدم وزن‌گيري مناسب ، قد كوتاه، بد شكلي‌هاي اسكلتي ،نقص‌هاي دنداني و تشنج‌هاي رواني منجر شود.

محققان دانشگاه علوم پزشكي تبريز تاكيد كردند: مادران ويتامين ‪ D‬و مكمل آن را در برنامه غذايي نوزدان خود بگنجانند.ك/‪۲‬






ارسال خبر: ۱۴:۵۶ ‪شنبه، ۲۹ تیر ۱۳۸۷‬ نسخه قابل چاپ