ENGLISH  عربي  中文  Français  Español   Türkçe   امروز: ‪پنجشنبه، ۳ مرداد ۱۳۸۷‬

تغذيه با شير مادر كودكان را باهوشتر مي‌كند

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۷/۰۲/۸۷‬

علمي آموزشي. علوم پزشكي
پژوهشگران كانادايي با انجام بزرگترين تحقيق در مورد مزاياي شير مادر دريافتند كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند از آن دسته از همسالانشان خود كه شير خشك دريافت مي‌كنند باهوشتر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از مونترال، اين تحقيق نشان داد شير مادر بهره هوشي كودك را بالا مي‌برد و عملكرد تحصيلي او را بهبود مي‌بخشد.

مشروح اين تحقيق در تازه‌ترين شماره نشريه ‪Archives of General‬ ‪ Psychiatry‬منتشر شده است.

مايكلو كرامر از دانشگاه مكگيل در مونترال و سرپرست اين تحقيق مي‌گويد اين مطالعه قويترين شواهد در مورد فوايد شيردهي طولاني و انحصاري با شير مادر بر هوش كودكان را ارايه مي‌كند.

اين محققان ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۸۸۹‬كودك را كه طي ژوئن ‪ ۱۹۹۶‬تا دسامبر ‪ ۱۹۹۷‬در ‪۳۱‬ درمانگاه و زايشگاه بلاروس به دنيا آمده بودند به مدت ‪ ۵‬تا ‪ ۶‬سال بررسي كردند.

نيمي از اين مادران تشويق به تغذيه انحصاري و طولاني فرزندان خود با شير خود شدند. براي نيم ديگر مادران اين تشويق انجام نشد.

سپس توانايي‌هاي ادراكي كودكان بعدها با استفاده از آزمون‌هاي بهره هوشي و براساس نمرات مدرسه ارزيابي شد.

بطور ميانگين كودكاني كه با شير مادر تغذيه شده بودند در تمام امتحانات نمرات بهتري كسب كردند و درسهاي خواندن و نوشتن نمرات آنها بسيار بالاتر بود.

كرامر گفت هنوز روشن نيست فوايد شير مادر به علت ساختار شير است يا تعاملات جسمي و اجتماعي بين مادر و كودك كه خاص روش شيردهي است علت آن است اين مطالعه نشان داد هر چه مدت زمان و تعداد دفعات شير دهي بيشتر باشد تعاملات كلامي بين مادر و كودك در مقايسه با تغذيه با شير خشك بيشتر است اثر محرك بر رشد ادراكي كودك دارد.

براساس آخرين بررسي‌هاي دولتي در آمريكا ، درحال حاضر از هر چهار مادر سه مادر فرزندان خود را با شير خودشان تغذيه مي‌كنند كه در ‪ ۲۰‬سال گذشته بالاترين ميزان است.







ارسال خبر: ۱۵:۳۸ ‪سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷‬ نسخه قابل چاپ

اخبار مرتبط