علمي آموزشي. ۱. ۲. ۳
بر اساس يك مطالعه كه در يونان انجام شده است، به نظر ميرسد چاي سبز در زمان كوتاهي پس از مصرف تاثير مفيدي بر روي شريانهاي بزرگ قلب داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، اين مطالعه كه توسط دكتر نيكولاس آلكسوپولوس و همكارانش در بخش كارديولوژي دانشكده پزشكي آتن انجام شده است نشان ميدهد كه چاي سبز عملكرد سلولهاي اندوتليال را كه در جدار سيستم گردش خون قرار دارند به سرعت بهبود ميبخشد و ابتلا به تصلب شريان را كاهش ميدهند.
يافتههاي اين مطالعه نشان ميدهد كه نوشيدن چند فنجان چاي سبز در روز به پيشگيري از بيماري قلبي كمك ميكند.
اين مطالعه كه در مجله اروپايي Cardiovascular Prevention and Rehabilitationمنتشر شده است مدارك بيشتري از پتانسيل مصرف دم كرده اين چاي بر روي سلامتي نشان ميدهد.
از پيش مشخص شده بود كه مصرف اين چاي با كاهش خطر ابتلا به يك سري سرطان ها و ساير بيماريها ارتباط دارد.
آلكسوپولوس گفت: اين مطالعه نشان ميدهد كه چاي سبز جريان خون و توانايي شريانها را براي استراحت تقويت ميكند.
در مطالعات ديگر نشان داده شده است كه چاي سياه نيز براي سلامت قلبي و عروق مفيد است.
اما محققان يوناني معتقدند كه چاي سبز ممكن است بهتر نيز باشد زيرا اين چاي حاوي مقادير زيادي مولفههاي مفيد به نام فلاونوئيد است كه مقداري از آن در روند اكسيداسيون چاي سياه از بين ميرود.
فلاونوئيدها را ميتوان در كاكائو، گوجه فرنگي و انگور نيز يافت.
آلكسوپولوس همچنين گفت: نوشيندن چند فنجان چاي سبز در روز احتمالا دوز مناسبي براي مردم است.
اين محقق افزود: مهم اين است تاثيرات چاي سبز نسبتا سريع و در عرض ۳۰ دقيقه پس از مصرف ظاهر ميشوند.
بيماري قلبي برجستهترين عامل مرگ و مير است. اين بيماري توسط رسوبات چربي كه موجب سخت و مسدود شدن شريانها ميشود، فشار خون بالا كه به رگ هاي خوني صدمه ميزند و ساير عوامل بروز ميكند.
وي يادآور شد: چاي سبز در جهان غرب كمتر از چاي سياه مصرف ميشود اما اين چاي به دليل روشي كه به نظر ميرسد موجب تقويت عملكرد گردش خون ميشود مي تواند فوايد بيشتري براي سلامتي داشته باشد.
---> تهران.چاي سبز .